Wednesday, July 30, 2008

BERAKHIRNYA KUASA DOLAR AS


MASYARAKAT dunia ketika ini sentiasa disajikan dengan pergolakan turun naik harga barangan komoditi dunia seperti petroleum, emas, platinum dan pelbagai lagi setiap hari. Secara disedari atau tidak, belum pun krisis ini berjaya menemui jalan penyelesaian, ia telah pun berjaya merencat pertumbuhan ekonomi global selain menimbulkan kebimbangan dikalangan rakyat untuk berbelanja.

Namun seperkara yang tidak begitu sedar apakah punca sebenarnya nilai komoditi ketika ini naik mendadak diluar paras lojik manusia. Pandangan konservatif yang sering dilontarkan dikalangan pemikir ekonomi ialah berlakunya permintaan melebihi penawaran didalam pasaran. Semuanya gara-gara pertumbuhan ekonomi yang semakin tinggi di pasaran baru muncul (emerging market) seperti Brazil, Rusia, India dan juga China atau lebih sinonim dipanggil (BRIC).

Jika sebelum ini barangan komoditi dipandang enteng dikalangan pembeli dari negara-negara ini, kini mereka terpaksa ‘berebut’ untuk membeli barangan komoditi seperti petroleum, emas dan pelbagai galian lain semata-mata memenuhi permintaan rakyat di negara masing-masing. Keadaan inilah yang telah menyebabkan harga komoditi melambung tinggi secara tidak terkawal dipasaran global. Senario turun naik harga ini juga diburukkan lagi dengan penyertaan kalangan spekulator yang ‘berjudi’ untuk meraih untung atas pergerakan harga ini.

Berbeza dari pandangan umum, suasana ekonomi yang tidak selesa berlaku kebelakangan ini sebenarnya bukanlah berpunca daripada satu faktor sahaja (komoditi). Jika diteliti ke peringkat lebih kecil (mikro), semua perdagangan barangan komoditi dunia ketika ini adalah menggunakan matawang dolar AS. Maka mahu atau tidak, pergerakan harga yang melibatkan barangan dagangan komoditi didunia ketika ini adalah atas pengaruh turun naik nilai dolar AS juga.

Sejak tahun 2003 lagi, nilai dolar AS telah merosot melebihi 25 peratus ekoran keadaan ekonomi serta masalah defisit yang ditanggungnya sejak pasca perang Iraq lalu. Akibatnya, nilai dolar AS yang semakin merosot menjadikan ia lebih murah untuk dibeli dikalangan spekulator pasaran komoditi yang berpangkalan di luar AS. Ini bermaksud semakin turun nilai dolar AS berbanding Euro dan Yen misalnya, ia menjadikan pelabur yang memegang Euro dan Yen mempunyai lebih kuasa untuk membeli aset-aset dalam dolar AS termasuklah dipasaran komoditi.

Pelabur diluar AS kini dilihat sedang membeli-belah komoditi minyak dan lain-lain barangan komoditi seperti emas, nikel, perak dan arang batu. Apatah lagi barangan komoditi ketika ini menjadi instrumen terbaik dikalangan pengurus dana untuk melindung nilai pelaburan mereka daripada kesan inflasi. Kesan akibat permintaan yang semakin tinggi ini, ia sekali gus menolak naik harga barangan tersebut sehingga mencecah paras tertingginya dalam sejarah.

Sejak minyak diperkenalkan dan dipergunakan secara meluas didalam masyarakat bertamadun, sedikit sahaja pergerakan harga bahan api fosil ini secara langsung akan memberikan kesan kepada kehidupan masyarakat. Dengan semakin meningkat kos sara hidup, ia bukan setakat membebankan kalangan masyarakat miskin tetapi dikalangan masyarakat kelas pertengahan yang tinggal dikawasan urban. Ia disebabkan oleh kenaikan harga barangan lain seperti makanan dan lain-lain barang keperluan harian. Maka dapat disimpulkan disini, kenaikan kebanyakan barangan ini termasuklah minyak dan makanan adalah bertitik tolak daripada kesan kelemahan nilai dolar AS itu sendiri.

Kesan kelemahan dolar ini sebenarnya melangkaui minyak dan makanan. Disebabkan Amerika Syarikat mengalami defisit perdagangan besar dikalangan rakan dagangan utamanya seperti China dan Jepun, penurunan dolar AS akan memburukkan lagi keadaan kerana kedua-dua buah negara ini adalah pemegang terbesar rizab asing didunia dan sebahagian besarnya adalah dalam dominasi dolar AS. Ketika ini, China menyimpan kira-kira AS$1.9 trilion rizab asing manakala Jepun pula memegang AS$1.3 trilion. Penurunan dolar AS sekali gus akan menyebabkan nilai rizab yang mereka pegang dalam dolar AS ini semakin turun nilainya berbanding matawang asing utama dunia yang lain.

Maka adalah tidak mengejutkan apabila ada kebimbangan dikalangan pemegang dolar AS yang nilai matawang ini akan terus menjunam. Ia akan berlaku gara-gara penukaran (conversion) matawang ini kepada matawang lain oleh bank-bank pusat negara terbabit. Ia diburukkan lagi dengan tindakan sesetengah negara pengeksport minyak yang menukar penggunaan dolar AS kepada Euro untuk urusan perdagangan minyak dunia.

Yang pastinya, Amerika Syarikat tidak begitu gembira dengan pendekatan ini walaupun kelemahan dolar AS akan menjadikan eksport negara itu menjadi lebih kompetitif selain mengurang margin defisit perdagangannya. Dari sudut politiknya, semakin kurang negara-negara seluruh dunia memegang dolar AS didalam bank-bank, maka semakin kuranglah kuasa dan hegemoninya didalam perdagangan dunia. Sehingga kini, dolar AS dan bala tentera adalah dua alat terpenting abad ini yang digunakan AS bagi mengekalkan hegemoni mereka diseluruh dunia.

Ia juga menerangkan kenapa dan mengapa Amerika Syarikat beria-ia ingin menyerang Iraq dan Saddam Hussein beberapa tahun lalu. Pada tahun 2000, Presiden Saddam Hussein dikatakan telah menghentikan urusniaga minyaknya menggunakan dolar AS selain menukarkan kira-kira AS$10 bilion simpanan rizabnya kepada matawang Euro. Walaupun dibawah sekatan ketat PBB, kedegilan Saddam ini telah dijadikan alasan oleh AS, Britain dan disokong Sepanyol untuk menyerang negara teluk itu pada tahun 2003.

Sejak tahun 2002 pula, Iran selaku pengeluar minyak kedua terbesar dunia pula telah mula menukar sebahagian matawang simpanan asingnya dalam dolar AS kepada Euro. Ketika suku kedua tahun 2008 ini, Iran secara keseluruhannya telah menukar kesemua simpanan dolar AS hasil perdagangan minyaknya kepada Euro. Secara tiba-tiba, sekutu rapat Amerika Syarikat iaitu Israel secara beriya-iya ingin menyerang Iran. Jika mengambil kes Iraq sebagai contoh, ia pasti wujud motif dikalangan negara barat untuk menekan Iran mengikut telunjuk Amerika Syarikat.

Bukan setakat negara Islam, Presiden Venezuela, Hugo Chavez yang terkenal dengan sikap keras kepala dan lantang bersuara juga secara terbuka mengalih urusan perdagangan minyak negara itu menggunakan matawang selain dolar AS. Secara rela atau tidak, Amerika Syarikat terpaksa merelakan semakin banyak negara pengeluar minyak utama dunia beralih kepada matawang utama dunia yang lain walaupun cuba dikekang AS. Penganalisis menjangka jika semakin banyak negara cuba mengelak dari menggunakan dolar sebagai matawang perdagangan mereka, maka kuasa dan hegemoni Amerika Syarikat semakin lama akan susut dalam arena politik global.

Jadi tak hairanlah ketika ini ada negara-negara yang begitu ghairah menjalinkan kerjasama perdagangan dikalangan rantau atau negara jiran- sekali gus membelakangi Amerika Syarikat. Negara Amerika Latin seperti Venezuela, Bolivia dan Cuba berdagang sesama sendiri menggunakan sistem barter atau tanpa menggunakan dolar. Manakala Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) pula memperkenalkan perdagangan Intra-ASEAN selain mencari rakan dagang baru seperti China dan India.

Kini suara untuk melakukan perubahan terhadap kerangka sistem kewangan dunia semakin jelas kedengaran. Bukan setakat sistem tetapi agensi Bretton Woods seperti Tabung Matawang Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia. Semuanya gara-gara kepincangan yang semakin hari semakin ketara, dan menindas kebanyakan negara miskin. Persoalannya, sejauhmana negara tertindas mampu bersuara sedangkan pemimpin didalam negara-negara terbabit masih berada dalam keadaan terlalu lemah?

Penulis: Dolar AS lemah, Euro pun jatuh, Yen pula tersungkur...