Tuesday, July 15, 2008

Susahnya jadi 'orang kerajaan'


Perdebatan antara 'orang kerajaan' dan orang pembangkang' berkenaan isu minyak yang dinanti-nantikan selama ini sudah pun menjadi realiti. Syabas kepada kedua-dua pihak kerana terbuka untuk membincangkan isu ini walaupun ramai yang beranggapan (termasuk saya sendiri) ia bersifat retrorik semata-mata. Namun secara keseluruhannya, apa yang boleh saya katakan ialah kedua-dua pendebat terikat dengan hujah yang diibarat antara langit dengan bumi.

Orang kerajaan dilihat membincangkan isu yang bersifat makro (kenaikan harga minyak global disana-sini)- sesuatu yang sudah biasa didengar dan jauh dari jangkauan pemahaman rakyat bawahan. Manakala orang pembangkang pula lebih tertumpu kepada isu mikro (pengurusan dan termasuklah ketirisan)- sesuatu telahan berbaur prejudis yang tidak berbukti.

Sebenarnya halatuju debat terbabit boleh diperbetulkan jika kedua-dua pihak lebih menumpukan soal pokok yang juga menjadi tajuk asal debat "bagaimana harga minyak itu boleh diturunkan". Atau yang boleh disentuh (pasti rakyat juga ingin tahu)- bagaimana dan kemana wang sumbangan Petronas itu akan dibelanjakan?

Saya rasa sehingga kini tidak ada seorang pun orang kerajaan yang dapat memberikan sebarang jawapan yang meyakinkan berkenaan isu ini. Mungkin mereka yang bertugas di Perbendaharaan dan Kementerian Kewangan perlu bersikap lebih terbuka untuk kepentingan rakyat. Kelmarin Petronas mengumumkan akan menyumbang sehingga RM61 bilion keuntungannya kepada kerajaan. Lebih manis jika pihak kerajaan khususnya Perdana Menteri sendiri tampil dengan cadangan kemana yang itu akan disalurkan.

Dilihat orang pembangkang ada memberikan cadangan termasuklah mengenakan cukai durian runtuh 'winfall tax' keatas stesen penjana bebas IPP. Namun itu bukanlah cadangan terbaru kerana pihak kerajaan sendiri sudah tampil dengan cadangan seperti itu sebelum ini. Selain IPP, winfall tax' juga turut dikenakan kepada syarikat-syarikat perladangan negara ini yang turut sama menikmati durian runtuh ketika ini hasil kenaikan harga minyak sawit. Hasil cukai syarikat perladangan yang berjumlah RM2.3 bilion ini digunakan semula untuk memberi subsidi dan menstabilkan harga minyak masak dan makanan yang lain dalam pasaran.

Namun seperti biasa dalam mana-mana majlis pasca pilihanraya Mac lalu, orang kerajaan pasti akan menjadi sasaran 'panas' berbanding pihak lawan. Sudah menjadi lumrah dalam perlawanan, pihak lawan pasti akan menggunakan apa saja 'fakta lojik' bersulamkan emosi untuk menagih perhatian audien. Mereka juga lebih bebas bercakap kerana terlibat atau tidak faham proses pengurusan yang berlaku dalam kerajaan.

Apatah lagi kemunculannya buat julung kalinya orang pembangkang ini sejak 10 tahun lalu didalam media arus perdana sememangnya dinantikan oleh penonton. Itulah cabaran getir yang perlu dihadapi oleh orang kerajaan!

Syabas kepada Menteri Penerangan Datuk Shabery Cheek dan Datuk Seri Anwar berjaya membuka lembaran baru dalam warna-warni politik tanahair. Berdebat secara terbuka untuk membincangkan isu berbangkit akan menyuburkan lagi proses demokrasi dinegara ini. Daripada membuang masa dan waktu kerja kalangan penyokong politik masing-masing untuk berdemo, sama seperti yang dilakukan di Zimbabwe dan republik Haiti, adalah lebih baik sekiranya ia diluahkan melalui debat terbuka yang lebih profesional dan bertamadun.

Penulis: Syabas juga kepada Astro Awani dan TV9