Wednesday, April 23, 2008

Legasi Telekom Malaysia (TM) berakhir?



Ada seorang pelabur yang memegang sejumlah saham Telekom Malaysia Berhad (TM) bertanya, apakah kesan jangkamasa panjang jika terus memegang saham syarikat ini sesudah proses pemisahan (demerger) berlaku penghujung April ini?

Saya berpandangan bahawa cadangan untuk memisahkan (demerger) antara perniagaan tetap TM kini semakin menjadi kenyataan. Dengan TM yang sebelum ini mempunyai perniagaan telekomunikasi yang dominan dinegara ini, proses pemisahan yang bakal berlaku penghujung April akan menyaksikan sebuah lagi syarikat- TM International Berhad (TMI) dilahirkan dan akan menaungi semua perniagaan selular tempatan (Celcom) dan selular antarabangsanya, disenaraikan di Papan Utama Bursa Malaysia. Manakala TM pula akan mewakili perniagaan talian tetap selain perkhidmatan jalur lebar dan perniagaan berkaitan telekomunikasi yang lain.

Langkah pemisahan ini dilihat ada asasnya. Yang pasti ia dilihat akan memberikan syarikat nilai sebenar terutamanya bagi kalangan pelabur dan pengurus dana. Sebelum ini saham TM didagangkan agak lesu dan kurang mendapat perhatian kalangan pelabur berbanding saham syarikat GLC yang lain. Makanya, langkah kearah pemisahan ini bermula pada tarikh 23 April lalu apabila saham TM mula dipecahkan antara saham TM dan TMI. Kedua-dua saham ini diletakkan pada harga rujukan iaitu RM3.05 bagi saham TM. Manakala RM7.85 pula untuk saham TMI.

Persoalan yang mungkin timbul pasca pemisahan ini mungkin masih berkisar dari segi rasionalnya. Sedang kebanyakan firma seluruh dunia sibuk untuk bergabung (merger and aquisition) bagi menghasilkan organisasi yang besar dan mantap dan jimat kos (contoh: firma besi waja terbesar Eropah Arcelor bergabung dengan Mittal Steel dari India membentuk Arcelor Mittal, serta Sime Darby bergabung dengan Guthrie dan Golden Hope Plantations), tetapi TM dilihat melawan arus.

Malah ada sesetengah pandangan melihat usaha TM ini hanya sekadar untuk mencari populariti dikalangan pelabur-pelabur asing selain spekulator saham. Lojiknya, jika dilihat dari peringkat bawah (bottom line), proses penggabungan dapat menjimatkan kos operasi seperti yang berlaku kepada firma perladangan terbesar dunia ketika ini iaitu Sime Darby. Maka proses pemisahan yang dilakukan oleh TM ini pasti akan berlaku sebaliknya. Apatah lagi sebuah organisasi yang mempunyai pendedahan perniagaan luar negara seperti TMI, persoalan kos bukanlah suatu isu yang boleh dikesampingkan.

Bagi TM pula yang telah hilang semua perniagaan selular yang menawarkan pertumbuhan jangkamasa panjang, terpaksa menawarkan dividen yang tinggi sebagai 'gula-gula' kepada pelabur. Malangnya, sejauhmanakah TM mampu membayar dividen tinggi yang dikhabarkan mencecah RM700 juta setahun? Lojiknya juga, perniagaan selular oleh TMI sememangnya menawarkan keuntungan lebih tinggi berbanding talian tetap yang dijalankan oleh TM.

Maka, bagi pelabur yang ingin turut serta dalam proses penstrukturan ini, mereka perlu bersedia berhadapan dengan risikonya. Namun dalam jangkamasa panjang, memegang saham sama ada TM atau TMI bukanlah suatu perkara yang merugikan kerana kedua-duanya ada ciri tersendiri. TMI akan menawarkan potensi pertumbuhan dimana bisnes selularnya seperti di Sri Lanka (Dialog Telekom), Indonesia (Excelcomindo), Singapura (Mobileone) dan beberapa buah negara Asean lagi bakal tumbuh dengan sangat rancak di tahun mendatang.

Bagi TM pula, prospek penggunaan broadband di negara ini sangat luas apatah lagi kerajaan bersedia menyokong usaha membangunkan industri jalur lebar. Pengenalan saham TM sebagai saham 'dividen' juga bakal menjadikan ia lebih 'seksi' untuk dipegang oleh pelabur.

Penulis: Berdasarkan pengalaman, ramai kalangan pelabur individu berkongsi pengalaman yang sama- rugi dek kerana melabur mengikut perasaan. Tak hairanlah jika ada pesara yang hilang kesemua wang KWSP gara-gara membeli saham bertaraf 'sampah' di pasaran saham.